جلاد شبهای کردستان کیست؟…

ترورهای اخیر در سنندج اذهان بسیاری چه در داخل و چه در خارج از کشور را به خود مشغول داشته است. این ترورها در حالی صورت می گیرد که کشور در بحرانی قرار گرفته که به عقیده‌ی بسیاری از تحلیلگران سیاسی نقطه عطفی در تاریخ سیاسی کشور محسوب می‌شود و راه بازگشت از آن دور از ذهن است و بی ربط بودن این مرحله علی الخصوص حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری با این ترورها بسیار دور از ذهن و بعید به نظر می‌رسد.

این ترورها از کجا آغاز شد؟ چه کسانی پشت پرده‌ی این ترورها هستند؟ چه کسانی از این ترورها خرسند اند و سود می‌برند؟ نفر بعدی چه کسی است؟ و … همه اینها سؤالاتی است که اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است. اما به راستی حقیقت ماجرا چیست؟
اولین قاضی که ترور شد کسی مسأله را تا این حد جدی تلقی نکرد و همه تصور می کردند شاید اختلافات خانوادگی یا شاید انتقام جویی مراجعان به محکمه‌ی قضاوت قاضی، عامل اصلی ترور وی باشد و هیچگاه احتمال زنجیره‌ای بودن این ترورها تصور نمی شد، اما پس از ترور ماموستا برهان عالی امام جمعه موقت مسجد جامع قبای شهرک بهاران سنندج، ماجرا کمی جدی‌تر شد و به قولی وارد مرحله و فاز جدیدی شد که بوی فتنه و توطئه از آن به مشام می رسید.
به فاصله کمی از ترور ملا برهان عالی ، یک قاضی دیگر نیز ترور شد، که خبرها از جان سالم به در بردن وی از آن ترور حکایت دارد. پس از آن ماموستا شیخ الاسلام عضو مجلس خبرگان رهبری نیز ترور شد. ماموستا شیخ الاسلام که خود در مراسم تشییع جنازه ماموستا برهان عالی نیز شرکت کرده بود هیچ گاه فکر نمی کرد شاید نفر بعدی ترور آن هم به فاصله‌ی زمانی بسیار کوتاه خودش باشد.
در این مرحله دیگر کسی در زنجیره‌ای بودن این حوادث و ترورها شک نکرد و بحث‌ها و نظرها و ابراز نگرانی‌ها در این مورد افزایش یافت. تردد و آمد و شد مسئولین به سنندج افزایش یافت؛ معاون اول احمدی نژاد و وزیر اطلاعات از آن جمله بودند. سنندج به حالت نظامی در آمده و شبها حکومت نظامی اعلام نشده‌ای برقرار شده، و تاکنون نیز برقرار است. و خیابان‌های این شهر شاهد بازرسی و تجسس نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج است، و هر ماشینی که دارای سرنشین‌های مجرد و مشکوک(!) باشد متوقف و از سرنشینان آن بازجویی کوتاهی انجام می شود. مساجد این شهر در شبهای احیا و قدر بیش تر مورد توجه قرار گرفته و حضور نیروهای امنیتی در کنار مساجد معروف و شلوغ محسوس‌تر شده است. به هر حال غیر طبیعی بودن فضای امنیتی و سیاسی سنندج به وضوح مشخص و محسوس است.
در این میان شایعه‌هایی از ترور رئیس شورای شهر سنندج و هم چنین یک قاضی دیگر نیز به گوش می رسید که قابل بحث و توجه بود. هرچند این ترورها بعدا تکذیب شد اما نوع گستردگی آن بسیار مرموز و مشکوک بود که ظن حساب شده بودن آنها را تقویت می کند.
اکثر مردم سنندج بر این عقیده اند که حکومت ایران در این حوادث دخیل بوده و خود با به راه انداختن این نمایش مضحک و تلخ، سعی در ایجاد تنش و برادر کشی و تفرقه در کردستان را دارد. آن چه این نظریه را تقویت می کند دیدار آیت الله خامنه‌ای از کردستان و سخنان تهدید آمیز ایشان نسبت به نیروهای به اصطلاح تندرو و تفرقه انداز مذهبی (بخوانید نیروهای سلفی و مکتب قرآنی) و هم چنین نیروهای ضد انقلابِ ضد دینِ وابسته به خارج (بخوانید حزب دمکرات کردستان و کومله) است. به هر حال ریشه‌ی این فتنه از آن جا بر می خیزد.
وجه مشترک تمام این ترورها، در شخصیت‌هایی است که به نوعی وابسته به دولت و حکومت اند. قاضی‌ها که خود حقوق بگیر دولت اند . ماموستا برهان عالی نیز کم و بیش سخنانی در مدح آیت الله خامنه‌ای و حکومت ایراد می کردند و کسی نیز در حکومتی بودن وی شک نداشت. ماموستا شیخ الاسلام هم که قابل بحث نیست، ایشان عضو مجلس خبرگان رهبری است و بدیهی است که مردم از چنین اشخاصی دل چندان خوشی ندارند. بهر حال تمامی این اشخاص به گونه ای انتخاب شده اند که هیچ کس در عدم استقلالشان شک و شبهه ای ندارد.
لازم به توضیح است که هرچند کسی در حکومتی بودن ماموستا برهان عالی شکی نداشت اما به هر حال ایشان به گونه‌ای نبودند که تنفر مردم را نسبت به خود به بار آورند و تو گویی مردم خود به گونه‌ای از معذور بودن ایشان آگاه بودند، و به همین خاطر بود که مسجد قبا در نمازهای جماعت و جمعه و تراویح ایشان همیشه یکی از شلوغ ترین مساجد سنندج بود، و حتی در جمعه‌های ماه مبارک رمضان این مسجد بقدری شلوغ می شد که بسیاری مجبور می‌شدند در بیرون از محوطه مسجد نمازشان را ادا کنند. هم چنین حضور گسترده‌ی مردم در تشییع جنازه‌ی ایشان نیز خود دلیلی بر این ادعا است.
از آن جا که حکومت از پیشرفت اهل سنت هیچ دل خوشی نداشته و بالطبع از آن وحشت دارد همیشه در تکاپوی تراشیدن موانع و سد شدن در برابر آن است. ماموستا برهان عالی در زمینه‌ی تبلیغ دین به پیشرفت‌ها بسیاری رسیدند و این اواخر سخنانی در دفاع از اهل سنت از ایشان استماع می شد که بسیار دلخوش کننده بود. اگر همه‌ی این ها را کنار هم بگذاریم می بینیم که خیلی بعید به نظر می رسد که حکومت در این ترورها دخالت نداشته باشد.
شایعه‌های مکرر در سطح گسترده‌ای از ترور شدن دیگر مسئولین و ملایان برای آگاهی از عکس العمل مردم،… اعلام عزای عمومی بی سابقه و حیرت آور در کردستان به خاطر ترور یک عالم اهل سنت،… حساب شده و با برنامه بودن دقیق این ترورها،… سابقه‌ی بسیار بد و منفی رژیم ایران در ترور علما و دلسوزان اهل سنت،… اعمال فشارهای بی سابقه‌ی رژیم در این چند سال اخیر علیه اهل سنت و… همه دلایلی است برای آن که حکومت با مظلوم نمائی اعلام کند که حکومتی بودن این افراد نشان از آن دارد که ما هیچ دخالتی در آن نداریم . و پس از اعلام این مطلب، فشارها بر اهل سنت فعال در کردستان هم چون برادران سلفی، برادران مکتب قرآنی و … را به صورتی فتنه گونه افزایش دهد. در این رابطه اعتراف واضح یکی از نمایندگان سنندج در مجلس شورای اسلامی نیز گویای مطلب است. آقای شعبانی در مصاحبه با پارلمان نیوز می‌گوید : «در پی ترورهای صورت گرفته در استان کردستان، روحانیون اهل سنت احساس امنیت برای حضور در مساجد را ندارند و مردم بدبینی و سوء ظن نسبت به برخی مسئولان پیدا کرده‌اند!» که اثبات کننده‌ی این ادعا است که حکومت در این عوامل و ترورها دخیل است. از طرف دیگر، حکومت این شایعه را در سطحی وسیع پخش کرده که نیروهای تندرو مذهبی و یا نیروهای الحادی عوامل این جنایات اند تا به وسیله‌ی آن، اختلافات مذهبی را میان صوفی و سلفی و مکتبی و اخوانی و… و همچنین نیروهای سیاسی دمکرات و کومله و … افزایش دهد تا به وسیله‌ی آن بتواند نیرنگ دیرینه‌ی «تفرقه بینداز و حکومت کن» خویش را اجرا کند.
در این میان آن چه جالب به نظر می رسید اعلام حکم ۱۰ سال زندان و ۱۰ سال تبعید برای ماموستا ایوب گنجی امام جماعت سابق همین مسجد قبای سنندج دقیقا یک روز پس از ترور ماموستا برهان عالی بود که بعید به نظر می رسد با این ترور ارتباطی نداشته باشد. تحلیلگران بر این عقیده اند که حکومت با این ترورها که اغلب قربانیان آن از افراد حکومتی‌اند قصد دارد خود را از آن تبرئه کند و با اعلام حکم ماموستا گنجی نیز در صدد است به علمای اهل سنت هشدار و پیام خویش را ابلاغ نماید.
این مساله که هیچ ملای شیعه‌ای در کردستان (که به لطف رژیم ایران هر روز به تعداد صادر شوندگان آن از قم به کردستان بیش تر می شود) ترور نمی‌شود نیز بسیار مشکوک است. به هر حال اگر کار نیروهای تندرو مذهبی اهل سنت باشد طبعا آنان از ملایان مزدور شیعه بیشتر از ملایان مزدور سنی متنفر اند و برای ایجاد رعب و وحشت در دل آن ملایان هم که شده چندی از ملایان شیعه را ترور می کردند تا دیگر پای آنان به کردستان برای انجام تبلیغات گمراه کننده و اجرای مسابقات و برنامه‌های موهن و توهین کننده باز نشود.
و دیگر این که چرا همه‌ی این ترورها در کردستان و سنندج انجام می‌شود؟
بسیاری از مردم سنندج از این ترورها هم ناراحتند و هم خوشحال؛ ناراحت از این که بهر حال قرار است فتنه‌ای عظیم رخ داده و از این فتنه بیمناک‌اند، و خوشحال از این که می بینند ملاهای حکومتی در برخی از مساجد این شهر به خانه‌های خود خزیده و از ترس جانشان مساجدی را که در آن «امام» بوده اند را تعطیل کرده‌اند. خبرهای موثق نیز این خبر را تایید می کند که به خاطر مسائل امنیتی از ذکر نام برخی از این ملاها معذوریم.
عده‌ای عقیده دارند که حکومت  با انجام این ترور‌ها در بین کردها که شهروند درجه دو محسوب می‌شوند در حقیقت به سران اصلاح طلب جنبش سبز پیام می‌دهد که مراقب خود باشند تا به سرنوشت اینان دچار نشوند.
قدر مسلم تمام این ترورها خبر از توطئه و فتنه‌ای بزرگ و بی سابقه می دهد که باید دید که دگر بار دستان آنان که «مکروا» دوباره چه خوابی برای اهل سنت کردستان دیده اند هرچند که «وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاکِرِينَ» است.
در این میان وظیفه اهل سنت ایران و به خصوص کردستان هوشیاری در مقابل این توطئه است. باید آگاه بود که دست‌هایی در کارند تا اهداف پلید خود را به اجرا بگذارند و هوشیاری و وحدت ما در این میان می تواند تمام نقشه‌های آنان را نقش بر آب کند – ان شاء الله.

منبع: سني‌نيوز

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: