از که بخواهیم، خدا یا بشر؟

سریال یوسف پیامبر امشب به آنجا رسید که یوسف یگانه پرست، یک لحظه خدا را فراموش کرد و از یار زندانی خود خواست که در نزد اربابش یادی هم از بی گناهی او کند و خداوند او را به جرم یک لحظه غفلت و درخواست، توکل و امید به بشری، مجازات کرد و او هفت سال دیگر در زندان ماند.

ین حادثه از آیه 42 سوره یوسف قرآن کریم استفاده شده است که: قَالَ لِلَّذینَ ظَنَّ اَنَّهُ نَاجٍ مِنهُمَا، اذکُرنِی عِندَ رَبِّکَ، فَانسَاهُ الشَّیطَانُ ذِکرَ رَبِّهِ، فَلَبِثَ فِی السُِجنِ بِضعَ سِنیِنَ؛ «یوسف به یکی از آن دو نفر که می‌دانست رهایی می‌یابد، گفت: مرا نزد اربابت یاد آور. پس شیطان خدا را از یاد یوسف برد و یوسف چندین سال دیگر در زندان ماند. این آیه از قرآن را که خواندم به یاد خود و ملت و شیعیان افتادم.
در کشور ما بین عوام بلکه بعضا خواص و مراکز فرهنگی، حاجت خواستن از انسانهایی چون امام یا پیامبر یا انجام کاري برای خشنودی امام به جای خشنودی خدا امر جا افتاده‌ای است. روزانه این عبارت ها را زیاد می‌شنویم که «از امام رضا، از امام حسین و یا از حضرت عباس فلان چیز را خواستم» «آقا حاجتم را داد.» « هر چه دارم از امام حسین یا از امام رضا دارم» «اهای حاجتمندا آقامون توی این مجلس است، دست خالی از مجلس بیرون نروید» « حاجت دارم، می‌روم مشهد. یا فلان امام زاده » «برای خوشنودی آقا امام رضا یا امام زمان چنین و چنان کنیم» وده ها عبارت شبیه به این.
به مناسبت روز میلاد امام رضا(ع) و رفتن حجاج به مدینه منوره، رادیو و تلوزیون با مردمی که در مشهد الرضا و یا عازم مدینه بودند یک سری مصاحبه انجام داد. مصاحبه کننده غالباً از آنان می‌پرسید: شما با دیدن حرم امام یا حرم رسول الله از امام یا از رسول خدا چه حاجتی طلب می‌کنید؟ هر کسی چیزی پاسخ می‌داد، به عنوان مثال خانمی در هواپیما جواب داد: از پیامبر می‌خواهم که همه مریض ها را شفا دهد. حال آنکه خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر می فرماید: قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلاَ نَفْعًا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ؛ ای پیامبر بگو: جز آنچه خدا بخواهد، من مالك سود و زياني براي خود نيستم (اعراف/188؛ يونس/49).
یکسال حتی در روزهای بعد از ولادت امام رضا(ع) در سرمای سخت زمستانی شهر مشهد از ترافیک بسیار سنگینی بر خوردار بود. کثرت جمعیت در خیابانهای اطراف حرم پیاده روی را هم بسیار مشکل می‌ساخت. در رواق های اطراف حرم امام رضا هم وضع همین گونه بود، در حرم بعضیها به نوعی سر بر خاک می‌نهادند. در مقابل مرقد امام رضا تلاش داشتند دستشان را به شبکه های ضریح برسانند و برخی که موفق نمی‌شدند می‌گفتند نتوانستیم زیارت کنیم.
موانع برطرف گردد و راه باز شود کعبه آمال مردم ما کربلا، کاظمین و بقیع خواهد شد و آنجا هم مالا مال از جمعیت خواهد گشت و غالب اقشار جامعه ما را به سوی خود جذب خواهد کرد. متاسفانه در ذهنیت مردم ما حتی کعبه نیز توان رقابت با بقیع و کربلا و مشهد را ندارد.
بارها از خود این پرسش را کرده ام، که چرا معصومین در بین ما خدا را تحت الشعاع خود قرار داده اند؟ چیزی که مسلما خود آنها راضی به آن نیستند. یک جواب بیشتر پیدا نکردم و آن همان است که خود مردم می‌گویند: ما حاجت داریم. طبیعی است تقاضا زیاد است و رواکننده حاجت هم به زعم مردم معصومین و مقبره آنها هستند. قیمت رفع حاجت نیز با این واسطه ها ارزان تر است. چون لازم نیست شما بهای سنگین بندگی خدا را بپردازی. چنین حرص و ولع در این مردم، با این تفکر کاملا طبیعی است.
آیا دین آمده است تا مساجد و خانه خدا بی رونق باشد و ما حاضر نباشیم در راه خدا هزینه کنیم، ولی خانه های بندگان خدا پر رونق و هزینه کردن برای آن برای ما آسان باشد. چه شده است که ما این چنین بندگان خدا را کارآمد و توانمند می‌دانیم و خدا را کارامد و توانمند نمی‌دانیم. با وجودی که به تعبیر آیه80 سوره آل‌عمران قرآن کریم: ما کان لبشر … یَقُولَ لِلنّاسِ کُونُوا عِباداً لِی مِن دُونِ اللهِ … وَ لاَ يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُواْ الْمَلاَئِكَةَ وَ النِّبِيِّيْنَ أَرْبَابًا «برای هیچ بشر و پیامبری سزاوار نیست … به مردم بگوید: به جای خدا مرا بپرستید … و فرشتگان و پیامبران را پروردگار خود بگیرید.» پس باید توجه داشت که اگر دیده شد خانه بشر از خانه خدا پر رونق تر شده و مردم نسبت به آن از عطش و ولع بیشتری برخوردارند ربطی به اسلام و قرآن و تبلیغ پیامبر و امام ندارد چون پیامبر و امام تنها، وظیفه ی هدایت مردم به سوی خدا را دارند و هیچگاه مردم را به سوی خود نمی‌خوانده اند.
پیامبر و امام مردم را به قرآن و اطاعت خدا و درخواست از خدا می‌خواند و خود را نیز بندگان مطیع خداوند معرفی می‌کنند. خداوندی که می‌فرماید: ادعونی استجب لکم «مرا بخوانید تا استجابت کنم شما را.» در کجا فرمود: ادعوا النبی یا ادعوا الامام تا اجابت کنند شما را؟ اگر ما خدا را در جایگاه حقیقی خود قرار دهیم، نسبت به نماز و اطاعت خدا تمایل خواهیم داشت. مساجد را پر می‌کنیم. هزینه های خود را به جای پر کردن جیب دولت سوریه و عراق برای رفع نیاز نیازمندان اطراف خود هزینه می‌کنیم و شهر خود را آباد می‌کنیم . در رفع حاجت چه کس برتر از خدا و بهتر از خدا است؟ برای دعا چه مکانی بهتر از مسجد؟ آیا این کج روی نیست؟ کدامیک از این بندگان خوب خدا چنین بودند که ما مدعیان پیروی از آنان چنین شده ایم؟
متاسفانه هر گاه اینگونه سخنان به میان می‌آید بیش از یکصد آیه که تنها خدا را بخوانید را فراموش می‌کنند و فوراً افراد آیه: ابتغوا الیه الوسیله «به سوی او وسیله را بجویید» را می‌خوانند و طرف مقابل را متهم به وهابیت می‌کنند. در حالی که این آیه به معنای حاجت خواستن از غیر خدا نیست و مقصود از آن پر رونق کردن خانه بشر و کم رونق ساختن خانه خدا نیست. . هیچ یک از این معانی با حاجت خواستن از آنان سازگار نیست. متاسفانه ما عادت به پارتی بازی داریم و آیات را هم دوست داریم اینگونه معنا کنیم. ما حاضر نیستیم طبق مقررات و رعایت حقوق دیگر شهروندان کار کنیم و عادت کرده ایم که ضوابط را دور بزنیم و اولین فکرمان برای یک کار اداری پیدا کردن پارتی است. با خدا هم به دنبال پارتی بازی هستیم و کم هزینه کردن کار. اما خدا منزه است از بی عدالتی و رابطه بازی. خدا با پیامبر خود نیز شوخی ندارد و به جرم غفلت از خدا او را چندین سال زندانی می‌کند.

منبع: اسلام‌تكس

2 پاسخ

  1. با سلام:
    درخواست از خداوند متعال بسیار صحیح است وبه ان توصیه شدهاست اما این مطلب ناقض درخواست از غیر خدا نیست
    در همین زندگی عادی وروزمره هر کس از اطرافیان خود درخواستهایی میکند وانها یا اجابت مکنند ویا نمیکنند
    ولی خداوند هیچگاه اینگونه مراودات بشری را نهی نفرموده است بلکه سنت الهی در این است که امور را از طریق اسباب و وسایل انجام دهد جند سوال میکنم از شما:
    ایا این غلط است که مادری در حق فرزند خود دعا کند؟قطعا نه!
    ایا این غلط است که فرزند از مادرش بخواهد که برایش دعا کند؟ که بدین عمل توصیه هم شده است و خداوند متعال دعای والدین را در حق اولاد استجابت میکند واین مطلب بسیار در احادیث نبوی به نقل از شیعه وسنی تاکید شدهاست
    از شما سوال میکنم ایا خداوند دعای رسول خدا را در حق فردی از افراد امتش رد میکند و به او میگوید که این شرک است هرگز
    ایا در قران ندیده اید که فرزندان یعقوب از پدرشان خواستند که برای انها استغفار کند چرا یعقوب به انها نگفت این عمل شرک است خودتان استغفار کنید وخدا از رگ گردن به شما نزدیکتر است و فرمود به زودی برای شما استغفار میکنم
    این اعتقادات غلط حاصل ترویچ بیانات غلط وهابی هاست واین جماعت کج اندیش به این حرفها جماعت بسیاری از مسلمانها را تکفیر کرده اند (اعم از شیعه و اهل سنت)
    د حلیکه خود وهابی به کفر امروز نزدیکتر هستند
    وایشان بلایی هستند که استعمار انگلیس بر سر جوامع مسلمان اورده است شما را به تدبر در کتاب خداوند و بیانات رسولش دعوت میکنم

  2. باسلام
    در جواب:
    اگرچه حاجت خواستن فقط باید به سوی خدا باشد، نظر شما در مورد دعای یک مسلمان در حق مسلمان دیگر چیست،آیا این را قبول ندارید که دعای یک مسلمان دیگر(مخصوصا اگر همچون پیغمبر و ائمه اطهار مستجاب الدعوه باشند) برای ما گیراتر است. هرچند که ممکن است در لفظ اشتباهاتی رایج باشد ولی مسلما اکثر کسانی که از اهل بیت علیهم السلام التماس دعا می کنند خود می دانند که اهل بیت علیهم السلام نیز همچون آنها بشر هستند؛منتها به دلیل آبرویی که به درگاه خدا دارند دعای آنها در حق سایر مسلمانان گیراست. در ضمن چون «عادتهم الاحسان و سجیتهم الکرم» است، اشتباهات امثال ما را چشم پوشی کرده و برای رفع حاجات ما از خداوند متعال درخواست می کنند. بلکه شاید برعکس باید گفت: این اعتقاد که ما احتیاجی به ائمه نداریم نشان دهنده غرور و عجب ما باشد، وقتی خداوند این حضرات را برای ما و هدایت ما و… خلق کرده است، چرا ما به درگاهشان روی نیاوریم؟؟؟در قرآن نیز در مورد دعای پیغمبر در حق سایر مسلمانان بسیار سخن به میان آمده.مثلا «ولو انهم اذ ظلمو انفسهم جاءوک فاستغفرو الله و استغفر لهم الرسول لوجدو الله توابا رحیما» یعنی اگر کسانی که به خود ظلم کردند به نزد تو بیایند و طلب مغفرت از درگاه خداوند بکنند و پیغمبر نیز برای آنها طلب مغفرت کند مسلما خداوند را تواب و مهربان می یابند.
    پس در اینجا به هر دو جنبه اشاره شده:هم دعاو تقاضای ما از خداوند و هم دعای پیغمبر برای ما، اینکه بگوییم ما به دعای ایشان احتیاج نداریم درست نیست و هدف ما از زیارت نیز علاوه بر علاقه زیادی که به حضرات داریم و برای دیدار خود ایشان به زیارتشان می رویم ، این است که برای ما در پیشگاه خداوند دعا کنند و در حقیقت شفیع ما باشند.
    والسلام

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: