ابتلا

كسی كه در ارتباط با سنت ‌ها و قوانین الهی به اندیشه می ‌پردازد در می ‌یابد كه مورد آزمایش واقع شدن یا ابتلا یكی از سنت‌های مقدر خداوند است. زیرا می ‌فرماید:
﴿وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ﴾ (البقرة:155).
«قطعاً شما را با پاره ای از امور مانند ترس و گرسنگی و زیان مالی و جانی و كمبود میوه (مواد غذایی) مورد آزمایش قرار می‌دهیم و به صابران مژده بده».

كسی كه گمان می‌برد انسان های صالح و پرهیزگار از ابتلاء دور و مصون می‌مانند در اشتباهند، زیرا مورد آزمایش قرار گرفتن نشانه ایمان است زیرا از رسول الله -صلى الله علیه وآله وسلم- سوال شده كه: «كدام انسان ها بیشتر مورد ابتلاء قرار می‌گیرند او پاسخ فرمود:
پیامبران و پس از ایشان صالحان و پس از آنها كسانی كه بیشتر به ایشان نزدیكند».
هركس به اندازه میزان دینداریش مورد آزمایش قرار می‌گیرد، اگر در دین او استواری باشد به میزان آزمایش او افزوده می‌گردد و چنانچه در دینداری او ضعف و نرمی باشد از آن كاسته می‌شود.
در واقع ابتلاء، علامت محبت خداوند در مورد بنده خویش است.
رسول الله -صلى الله علیه وآله وسلم- فرموده اند:
«وَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ قَوْمًا ابْتَلاهُمْ». (أحمد والترمذی)،
الله هرگاه ملتی را دوست بدارد آنان را مورد ابتلاء قرار می‌دهد.
همچنین بلا و ابتلا نشانه آن است كه خداوند به بنده اش اراده خیر دارد. زیرا رسول خدا -صلى الله علیه وآله وسلم- فرموده اند:
«إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدِهِ الْخَیرَ عَجَّلَ لَهُ الْعُقُوبَةَ فِی الدُّنْیا، وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدِهِ الشَّرَّ أَمْسَكَ عَنْهُ بِذَنْبِهِ حَتَّى یوَافِی بِهِ یوْمَ الْقِیامَةِ» (الترمذی)،
اگر الله متعال نسبت به بنده اش اراده خیر داشته باشد زودتر او را در دنیا دچار مجازات و عقوبت می‌نماید و در صورتی كه نسبت به او اراده شر داشته باشد. او را با گناهانش به حال خود می‌گذارد تا در قیامت به تمام و كمال او را مجازات كند.
بلا و ابتلا هر چند اندك و كم باشند كفاره گناهانند. رسول گرامی اسلام -صلى الله علیه وآله وسلم- می‌فرماید:
«مَا مِنْ مُسْلِمٍ یصِیبُهُ أَذًى شَوْكَةٌ فَمَا فَوْقَهَا إِلا كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا سَیئَاتِهِ كَمَا تَحُطُّ الشَّجَرَةُ وَرَقَهَا » (متفق علیه).
هیچ مسلمانی نیست كه بخاطر فرورفتن خار یا بیشتر از آن دچار اذیت و درد شود مگر آنكه خداوند همچون ریزش برگ درختان آنها را كفاره گناهانش می‌گرداند.
این بدان خاطر است كه اگر آن انسان مسلمان, صالح باشد بلا و ابتلا سبب پاك شدن گناهان گذشته یا بلند گردیدن مرتبهاش می‌شود و در صورتی كه گناهكار باشد کفاره گناهانش می‌شود و او را به اهمیت آن یادآوری می‌نماید. همانگونه كه می‌فرماید:
﴿ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ﴾. (الروم:41).
«فساد و تباهی در خشكی و دریا بر اثر عملكرد (ناپسند) مردم پدید آمده است».
بلا و ابتلا دو گونه اند: یكی آزمایش از طریق خیر است مانند افزایش ثروت و سرمایه. و دومی آزمایش به وسیله شر و بدی است مانند: گرسنگی و مشكلات مالی. خداوند متعال می ‌فرماید:
﴿وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیرِ فِتْنَةً﴾. (الانبیاء: 35).
«ما شما را به وسیله مبتلا كردن به خیر و شر می‌آزماییم».
همچنین گاهی بلا و ابتلا از طریق بیماری و مرگ است كه مهمترین عامل آنها چشم زنی و جادوگری ناشی از حسد ورزی است زیرا از رسول الله -صلى الله علیه وآله وسلم- روایت شده كه:
«أكثَرُ مَنْ یمُوتُ مِنْ أمّتِی بَعْدَ قَضَاءِ اللهِ وقَدَرِهِ بالعَین» (البخاری).
بعد از قضا و قدر خداوند یكی از عوامل مرگ امت من چشم بد است.

منبع: عقيده

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: